Vragen? Mail ons

info@venlovanbinnen.nl

De vreedzame krijger

Kop van de Weerd/Maasboulevard

 De Vreedzame Krijger – Rik van Rijswick

De Vreedzame Krijger van kunstenaar staat op een bijzondere plek, aan het eind van het schiereiland Kop van de Weerd. Zijn houding is duidelijk: hij staat met opgeheven hand en lijkt zo een haltteken te willen geven. Dat is precies de boodschap die kunstenaar Rik van Rijswick met het werk wil geven: Stop! Tot hier en niet verder. Het moet anders met de wereld. De krijger staat volgens zijn maker voor iets groters en ruimers dan alleen maar geld, macht en status. Laat oude systemen en denkwijzen los en haal het goede in de mens boven. De Krijger staat voor grenzen stellen en rust pakken.

Het kunstwerk werd in december 2018 teruggeplaatst op de plek waar het eerder ook al stond. Omdat kunstenaar en gemeente Venlo het niet eens konden worden over de financiën, werd De Krijger in 2015  weggehaald. Dit tot teleurstelling van een groot deel van de Venlose bevolking. Het is aan de inzet van Venloosch Vastelaoves Gezelschap Jocus te danken dat het kunstwerk uiteindelijk weer terugkeerde. Het Vastelaoves Gezelschap vierde in 2018 zijn 176-jarig bestaan (16×11) en zag het terugkeren van de Vreedzame Krijger als een verjaardagscadeau aan de Venlonaren.

 

 De kunstenaar: Rik van Rijswick

 De tegenwoordig in Beesel woonachtige Rik van Rijswick (Tegelen, 4 maart 1972) ging na het afronden van vwo-opleiding naar de Grafische School Eindhoven en Fontys Hogeschool Produktvormgeving om vervolgens als vrij kunstenaar aan de slag te gaan. De Krijger is niet zijn enige grote kunstwerk dat in de Venlose binnenstad is te zien. Op het museumplein aan de Keulsepoort staat D’n Haan, zijn versie van Jocus Haan, symbool van Venloos Vastelaoves Gezelschap Jocus. In Beesel staat op een rotonde De Draak, een verwijzing naar de Drakenspelen die eens in de zeven jaar in dit dorp worden gehouden.

Lange tijd maakte Van Rijswick alleen vrij werk zoals een serie Guardians of Wachters. Tot hij op een gegeven moment zijn ‘ziel had geleegd’ en hij ook in opdracht begon te werken. Hij zoekt dan altijd naar de gemene deler zodat zowel kunstenaar als opdrachtgever tevreden zijn over het creatieve proces en eindresultaat.

 

Kop van de Weerd

Ooit, in de Middeleeuwen, was De Weerd een eilandje in de Maas bij Venlo. Het lag vlakbij de plek waar schepen hun goederen laadden en losten. In de 18e eeuw werd besloten het eiland te verbinden met Maaskade. Dat gebeurde door laagtes in de Maas met puin op te hogen. Zo ontstond Bastion Le Roy dat onderdeel werd van de vestingwerken van de stad. In de 19e en 20e eeuw maakte wat inmiddels Kop van de Weerd werd genoemd onderdeel uit van de Venlose haven. Aan die haven lag onder meer volkswijk ’t Hetje, waar veel mensen woonden die in de haven werkten. Tot na de Tweede Wereldoorlog was er veel leven in het Venlose havengebied, maar toen in de jaren zestig de eerste bedrijventerreinen buiten de stad werden verlegd en de industriële haven daar naartoe verhuisde, was het gedaan met de bedrijvigheid in de oude haven. De Kop van de Weerd werd vanaf de jaren zeventig parkeerplaats, het havengebied verloederde. De aanleg van winkel- en recreatiegebied Maasboulevard bracht daar verandering in. De Kop van de Weerd transformeerde tot stadspark met uitzicht op de passantenhaven in de Venlose binnenstad.

De haven met links de Kop van de Weerd. In het midden op de achtergrond de Gashouder (Gaaskaetel) en rechts de enveloppenfabriek van Wed. Bontamps aan de Oude Markt. (Foto: Gemeentearchief Venlo)